چای ترش

چای سیاه در میان ایرانیان ارزش و منزلت خاصی دارد. انواع دیگری از چای نیز همانند چای سبز و چای ترش نیز وجود دارند که خاصیت‌های درمانی فراوانی دارند و موردی مناسب برای جایگزین کردن به جای چای سیاه هستند. امروز در جیمیتو به بررسی خواص چای ترش خواهیم پرداخت.
چای ترش از گیاه گل جامائیکا، گیاهی یک ساله و اندازه بوته‌هایی به ارتفاع ۲ تا ۳ متر و برگ‌های چند وجهی که رنگ زرد مایل به سبز با گل‌هایی به رنگ قرمز است، به دست می‌آید. در ایران این گیاه در مناطقی به‌مانند گلمورتی استان سیستان و بلوچستان کشت شده است. نام دیگر چای ترش، چای مکی است که به صورت وسیع در قسمت‌هایی از عربستان کشت می‌شود.
طعم چـای ترش و رنگ آن قرمز است. این نوشیدنی در سراسر دنیا شناخته شده است و اغلب به عنوان نوشیدنی درمانی در میان مردم شناخته می‌شود. گل این گیاه همان‌طور که مشاهده کردید دارای انواع اسم‌های مختلف است و به اسامی گوناگون در سراسر دنیا شناخته می‌شود. این چای دارای کافئین و کالری کم است.
در طب سنتی، چـای ترش به عنوان درمان فشار خون، بیماری‌های کبدی و تب مورد استفاده بوده است. همچنین در افریقا این گیاه برای درمان سرفه‌های شدید و گلودرد نیز کاربرد دارد. علاوه بر این، مصرف چای ترش به عنوان آنتی باکتری، ضد اسپاسم و از بین برنده زرداب و صفرا مؤثر بوده است. در تایلند این چای به عنوان درمان سنگ کلیه استفاده می‌شود. در ادامه به خواص چای ترش اشاره خواهیم کرد.


طرز تهیه چای ترش

به‌سادگی دم کردن چای سیاه است. مقداری از برگ‌های چای ترش را درون یک لیوان مخصوص دمنوش قرار دهید و آب جوش به روی آن اضافه کنید. اجاره دهید که برای مدت ۵ دقیقه چای دم بکشد. می‌توانید برای دم آوری بهتر، ۲۰ دقیقه لیوان را روی حرارتی ملایم به‌مانند سماور قرار دهید. طعم چای ترش، همان‌گونه که از اسمش پیدا است، ترش و ملس است؛ بنابراین می‌توانید از قند، شکر و نبات برای طعم دار کردن آن استفاده کنید.
البته بر اساس سلیقه خودتان می‌توانید طعم‌های مختلف دیگری به این چای اضافه کنید از جمله دارچین، میخک و زنجبیل از افزودنی‌های دلخواه و خوش‌طعم به چای است. در اضافه کردن زنجبیل احتیاط کنید چرا که این افزودنی در برخی موارد موجب بروز حساسیت شده است. در ادامه به خواص چای ترش اشاره خواهیم کرد.


مواد مغذی در چای ترش

یکی از خواص چای ترش این است که به صورت طبیعی کم‌کالری و بدون کافئین است. با توجه به پایگاه داده‌های موجود از چـای ترش در وزارت کشاورزی امریکا، چای ترش منبع عالی از مواد معدنی به‌مانند کلسیم، آهن، منیزیم، فسفر، پتاسیم، سدیم و روی است. همچنین ویتامین‌های فراوانی به‌مانند نیاسین و فولات نیز در آن وجود دارد که برای بهبود سلامت فردی لازم است. این چای منبع خوبی برای دریافت آنتوسیانین هست که برای درمان فشار خون بالا، سرماخوردگی و عفونت‌های دستگاه ادراری مفید است.


خواص چای ترش

خواص چای ترش که در بهبود زندگی و افزایش سلامتی انسان مؤثر هستند در ادامه معرفی شده‌اند. چـای ترش را در کنار دیگر چای‌های مورد علاقه خود قرار دهید تا خواص سلامتی بیشتری تجربه کنید.
چای تـرش یا چای مالمیر یا چای مکه با عنوان علمی Hibiscus Tea (چای روزل یا قرمز) از کاسبرگ گیاه چای ترش تهیه می‌شد و در بسیاری از مناطق دنیا به صورت سرد یا گرم خورده می‌شود. چای ترش دارای مزایای فراوان برای سلامتی انسان از جمله توانایی درمان فشار خون بالا، کلسترول خون بالا، اختلال در دستگاه گوارشی، سیستم امینی، مشکلات التهابی، بیماری‌های کبدی و همچنین کاهش بروز سرطان دارد. همچنین مصرف چای ترش موجب افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش تدریجی وزن افراد نیز می‌شود. چای تـرش غنی از ویتامین C، مواد معدنی و آنتی اکسیدان است که به کاهش اختلالات تنشی و استرس در بدن کمک می‌کند.



کنترل فشار خون بالا

بر اساس گزارش‌های منتشر شده از انجمن قلب امریکا در سال ۲۰۰۸، مصرف چای ترش می‌تواند باعث کنترل فشار خود در افراد مستعد به فشار خون بالا شود. همچنین این انجمن اعلام کرد که یک‌سوم از آمریکایی‌های بزرگ‌سال در معرض ابتلا به فشار خون بالا هستند.
مطالعات دیگری در مورد چای ترش انجام شده است که در آن شواهدی مبنی بر وجود عوامل کنترل کننده فشار خون و کاهش دهنده بیماری‌های قلبی و عروقی در آن مشاهده شده است. بر همین اساس چای ترش می‌تواند برای افراد مستعد دارای فشار خون بالا و کسانی که در معرض بروز مشکلات قلبی به سبب فشار خون هستند، مفید است.
به علت وجود عوامل ضدالتهابی در چای ترش، بر اساس تحقیقات انجام شده، مصرف آن می‌تواند فشار خون را تا ۱۰ واحد کاهش دهد. برای مشاهده علائم بهبود با مصرف چای ترش، می‌بایست این چای را هر روز به مقدار ۳ فنجان و تا مدت چند هفته مصرف کنید. ادرارآور بودن این چای، باعث افزایش دفع آب از بدن و کاهش فشار خون بالا می‌شود. بنابراین این خواص چای ترش را هرگز فراموش نکنید.


کاهش وزن

از دیگر خواص چای ترش این است که به کاهش وزن کمک می‌کند. لذا افرادی که دوست دارند وزن آن‌ها کاهش پیدا کند می‌توانند به جای چای سیاه از چـای ترش استفاده کنند. اگر غذاهای شما غنی از کربوهیدرات است بر اساس آنچه که محققان اعلام کرده‌اند، افزایش وزن خواهید داشت لذا می‌توانید از چای ترش به عنوان عاملی برای کاهش جذب نشاسته و گلوکز در بدن استفاده کنید. کاهش جذب این دو ماده ممکن است موجب لاغری شما شود، اگرچه این اتفاق برای شما به کندی صورت می‌گیرد.
در بسیاری از مواد خوراکی که مخصوص لاغری عرضه می‌شوند، اثراتی از چای ترش وجود دارد. چای ترش دارای عواملی است که تولید امیلاز در بدن را تحت تأثیر قرار می‌دهد. امیلاز ترکیبی است که جذب کربوهیدرات و نشاسته را کاهش داده و موجب لاغری می‌شود. به همین دلیل است که چای ترش را در اکثر ترکیبات لاغری مشاهده می‌کنید.


کاهش کلسترول

یکی از خواص چای ترش این است که برای کاهش کلسترول بد موجود در رگ‌های خونی شما موثر است. بدن دو نوع کلسترول در خود است: کلسترول خوب و بد. کلسترول خوب برای انجام واکنش‌های بدن لازم است و کلسترول بد موجب بروز مشکلات قلبی و عروقی می‌شود. عامل اصلی انسداد رگ‌ها در بدن وجود کلسترول مضر است. خوردن چای ترش و پرهیز از مواد غذایی چرب، می‌تواند به میزان زیادی از بروز احتمال گرفتگی رگ‌ها و سکته‌های قلبی جلوگیری کند. خاصیت هیپوگلیسمی چای ترش برای افرادی که دارای قند خون هستند نیز مفید است و موجب کاهش قند خون در بدن می‌شود. هیپوگلیسمی به افت قند خون به زیر شصت گفته می‌شود.
بر اساس مطالعات انجام شده بر روی بیماران مبتلا به دیابت نوع دو، مصرف چای ترش موجب کاهش کلسترول، تری گلیسیرید و لیپوپروتئین کم چگال شده است که در نهایت احتمال بروز مشکلات غیرقابل پیش‌بینی به‌مانند سکته قلبی کاهش می‌یابد.


محافظت از کبد

از جمله مهم‌ترین ترکیبات موجود در چای ترش، آنتی اکسیدان است. مصرف چای ترش با توجه به وجود آنتی اکسیدان ها، سلامتی کبد را تضمین و موجب کاهش احتمال بروز بیماری‌های کبدی می‌شود. انتی اکسیدان ها علاوه بر تأمین سلامتی کبد، وظایف دیگری در بدن شما بر عهده دارند که اصلی‌ترین آن کاهش احتمال بروز واکنش‌های اکسیداتیو در سلول‌های بدن است. با اطمینان زیاد می‌توان گفت که مصرف چای ترش موجب افزایش سطح سلامتی افراد در طول زندگی می‌شود.


خواص ضد سرطانی

همان‌طور که مطالعه کردید، چای ترش دارای مقادیر زیادی انتی اکسیدان است. انتی اکسیدان ها ترکیباتی هستند که اغلب در غالب مواد مغذی به‌مانند ویتامین در بدن تأمین می‌شوند. چای ترش به‌واسطه داشتن انتی اکسیدان کافی، به عنوان عاملی برای کاهش احتمال بروز سرطان و تومور نیز شناخته شده است. بر اساس تحقیقات انجام شده در دانشگاه علوم پزشکی تایوان، مصرف چای ترش موجب کاهش رشد تومورهای سرطانی شده است.
سرطان بیماری است که در نتیجه اختلال در ساختار سلولی به وجود می‌آید. در طی این بیماری، سلول سالم به علت واکنش‌های اکسیداتیوی که با رادیکال‌های آزاد انجام می‌دهد، دچار اختلال رشد شده و به صورت بدون برنامه ریزی شده، شروع به تکثیر می‌کند. وجود عواملی به‌مانند انتی اکسیدان، خطر بروز آسیب‌های رادیکال آزاد را با خنثی کردن آن‌ها کاهش می‌دهد.


خاصیت ضدالتهابی و آنتی باکتریال

یکی از خواص چای ترش این است که غنی از اسید اسکوربیک یا همان ویتامین ث است. این ویتامین برای افزایش قدرت سیستم ایمنی بدن مؤثر است و موجب بهبود روند درمان در بیماری‌های مختلف می‌شود. چای ترش بخورید تا تجربه سرماخوردگی کمتری داشته باشید. بله با خوردن چای ترش به‌واسطه داشتن خواص انتی باکتریال شما کمتر سرما خواهید خورد و در معرض احتمال کمتر درگیر شدن با آنفولانزا خواهید بود. همان‌طور که در طب سنتی نیز شاهد آن بودیم، مصرف چای ترش موجب کاهش تب شدید نیز می‌گردد.


کاهش درد عضلانی

یکی از خواص چای ترش این است که به عنوان کاهش دهنده درد عضلانی استفاده می‌شود. زنان و دخترانی که دردهای ناشی از گرفتگی عضلانی به هنگام عادت ماهانه تجربه می‌کنند، می‌توانند از چای ترش برای کاهش درد بهره بگیرند. علاوه بر این، مصرف چای ترش، اختلالات هورمونی به‌مانند تغییرات خلقی، افسردگی و تنش را کاهش می‌دهد.


ضدافسردگی

یکی از خواص چای ترش این است که دارای ویتامین و مواد معدنی به‌مانند فلانوئید است. مصرف چای ترش با دارا بودن این عوامل، موجب کاهش افسردگی در افراد می‌شود. چای ترش مصرف کنید تا آرامش بیشتر داشته باشید و از خطر بروز افسردگی‌های فصلی و تنش‌های محیطی در امان باشید. کاهش افسردگی و استرس کیفیت زندگی را بهبود می‌بخشد.


بهبود هضم و گوارش

بسیاری از مردم چای سبز را به عنوان عاملی برای بهبود هضم و افزایش ادرار استفاده می‌کنند. چای ترش می‌تواند در درمان یبوست نیز مؤثر باشد. بهبود عملکرد سیستم گوارشی موجب کاهش درصد بروز سرطان‌های مختلف روده و معده می‌شود.


عوارض جانبی مصرف چای ترش

هرچند خواص چای ترش بسیار زیاد است اما مصرف زیاد آن می‌تواند باعث بروز مشکلات و عوارض جانبی شود که باید هنگام مصرف آ بسیار محتاط بود و حتما با پزشک مشورت کنید و در مصرف آن زیاده روی نکنید.
کسانی که فشار خون پایین دارند، می‌بایست در مصرف چـای ترش احتیاط لازم را داشته باشند تا دچار کاهش ناگهانی فشار و بروز مشکلاتی به‌مانند سرگیجه و حالت خفگی نشوند.
چـای ترش برای بانوانی که باردار هستند یا قصد بارداری دارند، توصیه نشده است. لذا برای مصرف چای در دوران بارداری و قبل از آن می‌بایست با پزشک خود مشورت کنید.
برخی از افراد با مصرف چای ترش، احساس منگی و توهم‌زایی دارند. لذا خوردن چـای ترش به هنگام رانندگی و کارهایی که نیاز به تمرکز بالا دارد، می‌تواند مشکل‌زا باشد.
نشانه‌هایی به‌مانند خارش در پوست، گرمی ناگهانی بدن و مشکلات سینوسی از مشکلاتی است که با آلرژی به چـای ترش به وجود می‌آید. لذا اگر برای بار اول می‌خواهید چـای ترش بنوشید، آن را به مقدار کم بخورید.


منبع : gymito